A Banko yaki, 萬古焼 , avagy Banko kerámia a Genbun kortól /1736-40/ működő, mázatlan, magas hőfokon égetett japán kerámia, aminek alapanyaga a yixinghez némileg hasonlító bíbor agyag. Az első műhelyt Obuke faluban a Mie prefektúrabeli Yokkaichi városához közel létesítették, így Yokkaichi Banko néven is ismert. Mivel mázatlan, magas hőfokon égetett kerámia (yakishime), ezért a yakishime kerámiák közé is szokták sorolni, (ezek a bizen, az iga, az echizen, a shigaraki, a tokoname, és a tamba. )
A 'Banko kerámia" név egy kereskedőtől, Nunami Rouzantól származik, aki a Banko kerámiát egy 'Bankofueki' pecséttel látta el ("az örökkévalóságnak"), mert szerinte a kerámia olyan jó minőségű, hogy sok generáción keresztül használható. Rouzan Nunami értett a teaszertartáshoz és kerámia nagykereskedést vezetett és annak a lehetőségét kereste, hogy hogyan lehetne messze földön is megismertetni az akkor még mereven elzárkózó Japán kiváló termékeit. Több kiváló kerámiaművésszel dolgozott együtt, így Kenzan Ogatával, a Kyo kerámia nagymesterével. Rouzan halála után a banko kerámia termelése lényegében leállt, majd harminc évvel később indult újra. A kerámiastílust ekkor újra egy kereskedő család Yusetsu és Senshu támasztotta fel, akik értettek a fafaragáshoz és előzetesen fából készült modelleket készítve teveztek új teáskanna formákat. Ekkor a sencha élvezet és kultúrája már meghaladta a matcha és a teaszertartás kultúráját és olyan hétköznapi emberek, mint egy teakereskedő is eredményesen próbálkozhattak egy-egy stílus kialakításával.
A XX. század elején Torajiro Mizutani egy új technikát fejlesztett ki, amely lehetővé tette a mázatlan banko és a porcelán párosítását, ez volt a Hanjiki, ami lehetővé tette, nagyobb formák kialakítását is. Addigra a fametszéses technikát már széles körben alkalmazták más kerámiastílusok képviselői is, a porcelán házasítása viszont hozzájárult a banko népszerűbbé válásához.
A banko vörösesbarna, sima felületű, nagy vastartalmú (6-7%) agyagból magas hőfokon égetett kerámia. Mikroporózussága kiválóan alkalmassá teszi teakészítésre, a kemény vasas szerkezet pedig a nagyon pontos.élesen elhatárolt felületek kialakítására. A pontosság teszi kedveltté és keresetté a teások körében bármilyen zöld, vagy sütött tea elkészítésére. Ha lehet ilyet mondani, ezek a legpontosabb teáskannák. Az általánosan elterjedt tokoname kannákhoz képest finomabb, lágyabb ízű teát produkál. Sosem festik, mindig vágott, vésett technikákkal díszítik, időnként me is előfordul a felületes porcelán máz, de inkább csak a csészék belsejében.
Ma a banko kerámia nagy tömegben gyártott konyhai és teás eszközöket jelent éppúgy, mint egyedi művészi alkotásokat. Japán szerte ismert mesterknek számítanak Tachi Masaki 舘正規, Itô Jitsuzan 伊藤実山, és Yamamoto Taisen 山本太仙.